01/01
Open menuClose menu

Social Media Trends voor 2025: wat mag je niet missen?

blog 12 dec. 2024 Content, Social media

Social media ontwikkelt zich sneller dan wij bijna kunnen bijhouden. Komend jaar draait alles om snelle, interactieve en authentieke content (in mijn ogen niet heel anders dan dit jaar). Er worden ieder jaar verschillende mooie lijstjes gemaakt over welke trends dat jaar weer hot zijn. Dit zijn de belangrijkste trends voor 2025 die je moet weten!

1. Videocontent is (en blijft) king Snelle, krachtige video’s van maximaal 30 seconden (zoals TikToks en Instagram Reels) blijven de aandacht trekken. Zorg ervoor dat je binnen de eerste 3 seconden de interesse wekt en de boodschap snel en duidelijk overbrengt.

pexels-cottonbro-6844155.jpg

2. MVO Klanten kiezen steeds vaker voor merken die transparant en verantwoord ondernemen. Zeg het niet alleen, maar laat het ook zien hoe jouw merk zich inzet voor het milieu en duurzaamheid om vertrouwen en loyaliteit op te bouwen. Zeggen is 1, doen is 2.

3. Livestream shopping Shoppen en entertainment in één: livestreams op platforms als Instagram, TikTok en Twitch blijven groeien. Het biedt een interactieve ervaring met productdemonstraties, Q&A’s en live bestellingen. Volgende mogelijkheden liggen hier voor de webshops.

4. AI als aanvulling, niet als vervanging AI-tools worden steeds slimmer en ondersteunen bij het beheren van content en het analyseren van data. Het helpt je te focussen op creatie, maar blijf authentiek en behoud de persoonlijkheid van je merk. Mijn collega bij Concreet geeft vorm heeft er onlangs nog een blog over geschreven.

5. Authenticiteit en oprechtheid Micro-influencers en User Generated Content worden steeds belangrijker. Ze bieden een authentieke en oprechte manier om je merk te promoten. Ook virtuele influencers, aangedreven door AI, zullen in 2025 realistischer worden.**

6. Niche social platforms Platforms zoals Discord, Twitch en Strava richten zich op specifieke interesses en communities. Ze bieden merken de kans om doelgroepen persoonlijker te bereiken. Het kan geen kwaad om er eens in te duiken!*

7. Slimmere zoekfuncties TikTok, Pinterest en Instagram worden steeds slimmer, met AI-gestuurde zoekfuncties. Optimaliseer je content nu al met relevante zoekwoorden en hashtags om beter gevonden te worden. Want Gen-Z gebruikt TikTok als Google, so you know.*

8. Doe het lekker zelf! Gen-Z wil echtheid en creativiteit en geen traditionele advertenties. Geef jonge creators en micro-influencers de ruimte om jouw merkverhaal op hun eigen manier te vertellen. Een merk zoals Nike doet dit al goed, door samen te werken met jonge ambassadeurs die oprechte ervaringen delen in plaats van gelikte advertenties.*

9. post op alle kanalen? Hell no! Elk social platform heeft zijn eigen cultuur en doelgroep. In plaats van dezelfde post overal te delen, kan je beter investeren om de content af te stemmen per platform om de boodschap nog beter over te brengen. Gebruik daarbij ook de juiste formaten, welke dat zijn, vind je hier!

Conclusie

In 2025 draait de social media dus om authentieke, relevante, interactieve, maar vooral ook échte content. Of het nu gaat om korte video’s, livestream shopping of micro-influencers, je moet dus inspelen op de wensen en behoeften van de doelgroep. Weten wat er speelt bij de doelgroep is dus van groot belang, anders sla je volledig de plank mis. En dus is het dus eigenlijk ook een goed plan om die doelgroep(en) nu écht eens goed te bepalen en specifiek daarop inspelen, in plaats van algemene en generieke content.

Als je dus nu al in speelt op deze trends voor jouw merk, weet je dat voor komend jaar goed zit!

Wil je voor komend jaar jouw content een boost geven, en onderscheidend zijn ten op zichte van jouw concurrenten? Je weet me te vinden!

Signature